Inspirational woman: Brigitte Vanzonhoven

Maak kennis met kunstenares Brigitte Vanzonhoven.


 

Brigitte is een creatieve duizendpoot met een jarenlange ervaring op gebied van ontwerpen en kunst. Door mijn eigen achtergrond als grafisch vormgeefster leek het mij dan ook zeer interessant om haar eens te interviewen. And so I did

Kun je kort iets vertellen over jezelf?
Ik ben dus Brigitte Vanzonhoven, grafisch vormgeefster en kunstenares. Ik heb al sinds een aantal jaren mijn eigen bedrijf Montagna Lunga en samen met mijn partner bieden wij complete restylings aan, van interieur tot huisstijl. Daarnaast heb ik klanten voor enkel grafisch werk en maak ik mijn eigen kunstwerken die ik ook verkoop.

Hoe is het allemaal begonnen want u zit namelijk al een tijdje in het vak?
Ik was 23 toen ik afstudeerde en nu ben ik 51 dus ik heb al heel wat ervaring. Ik heb een groot deel van de evolutie binnen grafische vormgeving meegemaakt want toen ik begon, werkten we nog niet eens met de computer. In die tijd maakte we nog storyboards voor klanten volledig met de hand met pantone stiften. Daarna gingen we hiermee naar de klant, werd het goedgekeurd dan werden er foto’s gemaakt van de modellen. Je ziet, het ging toen dus een pak langzamer als nu. Een beetje later deed de computer wel zijn intrede en toen heb ik mijn eerste Apple computer gekocht, in die tijd was dat nog zo’n groot geval. Na wat avondlessen en vooral door veel te oefenen kon ik al vrij snel ook met de computer goed overweg.
Toen ik afstudeerde kreeg ik de kans om samen te werken met een zeer goede illustrator en bij het laatste bureau waar ik werkte kreeg ik opnieuw de kans om met een getalenteerde collega te werken, en daar leer je natuurlijk heel veel van. De sfeer kon je een beetje vergelijken met die van de TV-serie Mad Men. Op dat moment werkte ik voor een grote klant - waar ik nu nog voor werk - die toen tegen me zei dat als ik zelfstandige zou worden, ze me zouden volgen en klant zouden blijven. Die kans kon ik niet laten liggen en zo besliste ik dan om voor mezelf te gaan werken. In het begin heb ik heel hard moeten werken, dag en nacht was ik bezig. Ik ontwierp logo’s, catalogi, verpakkingen, advertenties, enz. Ik zou mijn huis helemaal kunnen behangen met al de dingen die ik ooit gemaakt heb. In die tijd was er nog veel werk voor grafisch vormgevers, we studeerden met 7 mensen af, nu studeren er elk jaar een paar honderd af dus is het veel moeilijker om werk te vinden.

Wanneer richtte je jou bedrijf Montagna Lunga op? Wat houdt het in en welke diensten bieden jullie zoal aan?
Ik startte het bedrijf samen met Jaak Langenberg - waarmee ik nog steeds samenwerk - hij studeerde af als interieurarchitect en dat leek ons een ideale combinatie. Eerst werkten we apart maar na een tijdje begonnen we samen projecten aan te nemen. Als een bedrijf naar ons kwam voor een restyling, deed hij het interieur en ik al het grafisch werk. Dit bleek een slimme zet te zijn want we kregen veel opdrachten en nog steeds. Anderzijds is het leuk om samen met iemand te werken die ook creatief is, je kan veel leren van elkaar, ideeën bespreken en overleggen om zo tot een goed eindresultaat te komen. Het is een zeer vloeiende samenwerking want als je de hele styling van een zaak mag doen, moet het logo bij het interieur passen en omgekeerd. Het totale plaatje moet kloppen. We helpen elkaar ook wel, zo help ik bijvoorbeeld mee met het kiezen van stoffen en materialen alsook het zoeken naar speciale decoratiestukken of kunstwerken voor interieurs.

Hoe zijn jullie op de naam ‘Montagna Lunga gekomen?
Onze naam Montagna Lunga is de Italiaanse versie van de achternaam van mijn partner Jaak. We zijn op deze naam gekomen toen we met vrienden op vakantie waren in Italië. Op het moment dat we daar waren belde onze boekhouder om te zeggen dat we wel een naam moesten hebben voor we ons bedrijf konden oprichten en zo stelde Santi onze vriend van Italië al lachend voor om ons bedrijf Montagna Lunga te noemen - dat zei hij altijd tegen Jaak - eigenlijk vonden we dat wel een leuk idee en zo dus kozen we ook effectief voor deze naam.

Jullie wonnen ook al prijzen heb ik vernomen? Vertel!
We hebben een aantal nominaties gehad voor de designersbijbel van Andrew Martin in Londen en daarna hebben we nog met een ander magazine een prijs gewonnen voor een appartement dat we helemaal ingericht hadden. Voor dat laatste maakte ik een grote wall visual in de slaapkamer. Je ziet, ons werk loopt dus voortdurend over in elkaar, het is zeker niet zo dat ik enkel de grafische vormgeving doe, ik creëer ook visuals en kunstwerken.

Je bent dus niet enkel grafisch vormgeefster maar ook kunstenares, kan je ons hier iets meer over vertellen?
Dat klopt, oorspronkelijke studeerde ik Beeldende Kunsten in Sint.-Lucas. Kunst is en blijft een passie van mij en naast mijn grafisch werk ben ik steeds nieuwe kunstwerken aan het maken. Tien jaar geleden had ik mijn eigen tentoonstelling ‘Black audience on white screen’. Zoals de naam al doet vermoeden, waren dit uitsluitend grafische zwart/wit werken. Ik heb hiervan nog maar twee werken, de rest is allemaal verkocht. De tentoonstelling vond plaats in een grote galerij in Hasselt dus dat was wel heel fijn. Na die tentoonstelling kreeg ik meer aanvragen om in opdracht kunstwerken voor bedrijven te maken. Veel bestaande klanten ook die ineens kunstwerken lieten maken voor in hun zaak of kantoren.
Een tijd geleden ben ik aan een werk begonnen dat in eerste instantie voor mezelf was. Ik was op het idee gekomen om te werken met mijn oude diskettes, deze heb ik dan aan elkaar gelijmd en als canvas gebruikt voor schilderijen op te schilderen. Het eerste werk had ik hier in de zaak gepresenteerd en een aantal klanten vroegen aan mij of het te koop was zo heb ik telkens een nieuw moeten maken omdat er zoveel vraag achter was. Ik vind het enorm fijn om kunst te blijven maken, voor mij is momenteel de combinatie tussen zowel kunst maken als grafisch werk doen ideaal, maar ik weet niet wat de toekomst brengt natuurlijk. Ik hoop wel dat ik nog heel lang kan werken, want ik ben nog veel van plan in de toekomst!
Mijn passie voor kunst is groot. Ik hou van tentoonstellingen, antiekwinkels en beurzen waar ik kunst kan bewonderen. Ik reis veel en overal waar ik kom bezoek ik kunstgalerijen en musea. Ik let zelfs op advertenties en verpakkingen in het buitenland, beroepsmisvorming noemen ze dat! Een leuke vormgeving spreekt me enorm aan, je ziet dat die mensen er veel moeite hebben ingestoken en werken aan hun imago en dat weet ik zeker te appreciëren. Ik ben ook van plan om zelf kunst van andere mensen te verkopen.

Wat was tot nu toe je leukste project?
Eigenlijk een van mijn leukste projecten was de renovatie van hotel De Pits in Zolder, dat is ondertussen al 10 jaar geleden. We kregen de opdracht om het hele hotel te renoveren. Hiervoor mocht ik visuals creëren die de hele geschiedenis vertelde van het hotel. Ik mocht in hun archief van oude foto’s op zoek gaan naar dingen die ik kon gebruiken en dat vond ik super. Dat was echt een fijne en heel creatieve opdracht waar we achteraf ook een prijs mee gewonnen hebben. Ons werk is toen in The Andrew Martin Interieurbijbel in Londen verschenen! Ik heb echt al veel leuk werk gedaan, momenteel werk ik voor een andere kunstenaar die een tentoonstelling gaat doen en ik doe de hele vormgeving daar rond en dat doe ik echt graag. Als ik kan werken met of voor aangename en inspirerende mensen dan ben ik gelukkig.

Naar wie kijk je op? Wie zijn je favoriete grafisch ontwerpers en/of interieur vormgevers?
Een grafisch ontwerper waar ik naar op kijk is een ontwerper die afkomstig is van Polen maar vooral werkt in Hollywood. Thomaz Opasinski, ik heb contact met hem via internet. Hij ontwerpt vooral filmposters van grote Hollywood films zoals ‘I am a legend’. Ik zou uren naar zijn portfolio kunnen kijken. Naar hem kijk ik echt op, de reden waarom is ook omdat hij technisch heel goed is. Hij kan het verhaal van een film vertalen in één poster. Met een filmposter moet je mensen nieuwsgierig genoeg maken dat ze de film willen gaan kijken en hij doet dat heel goed.
Op het gebied van interieurvormgeving heb ik heel veel respect voor Joseph Dirand. Hij is afkomstig van Parijs en ontwerpt prachtige interieurs alsook horecazaken in Parijs, echt topklasse! Het zou een droom zijn om ooit met hem te kunnen samenwerken.

Heb je enkele do’s en dont’s wat betreft interieur voor de lezers?
Don’t: Een echte don’t is iets wat je jammer genoeg bij veel mensen thuis ziet. Mensen die naar een winkel gaan en de hele eetkamer setting kopen zoals ze in de showroom staat. Daarmee bedoel ik dus als ze tafel, stoelen, kasten allemaal van hetzelfde gamma kopen. Hetzelfde geldt voor zetels, mensen kopen dan de 3-zit en de 2-zit of de 1-zit allemaal samen, want anders hebben ze schrik dat het niet bij elkaar gaat passen. En dat is juist wat zo’n interieurs saai en niet origineel maakt. We proberen altijd voor afwisseling te gaan zodat het interieur ook interessant wordt.
Do: Investeer in kwaliteit zitmeubels, kijk naar de veringen, de kwaliteit, dat is echt belangrijk. Ben je op zoek naar wat kunst voor in huis maar durf je geen galerij binnen te stappen? Ga dan eens naar tentoonstellingen van studenten die afgestudeerd zijn en stel die mensen een goede prijs voor. Vaak zijn ze blij als ze iets kunnen verkopen en er zitten echt parels tussen! Ook als je voor een renovatie staat neem dan professionele mensen in dienst. Het kost misschien wel wat maar een amateur kost je aan het eind van de rit een kapitaal omdat het meestal niet goed uitgevoerd is.

Wat zijn voor jou de belangrijkste aspecten in een interieur?
Variatie en persoonlijkheid. Alle interieurs die we al gemaakt hebben zijn totaal verschillend omdat elke klant anders is. Een interieur moet je persoonlijkheid en stijl weerspiegelen. Het is belangrijk dat je echt een thuisgevoel krijgt bij je interieur. Dat geldt ook voor klanten, klant is koning en we maken echt iets dat helemaal bij hen past. Ons doel is dat ze het zo leuk vinden dat ze zelfs niet meer naar buiten willen! Eveneens is het belangrijk dat je je huis vult met dingen die je inspireren. Dat kunnen herinneringen zijn van vroeger zoals foto’s maar ook souvenirs die je van reizen meebracht. Zodat als je door je huis wandelt steeds kan terugdenken aan al die leuke dingen.

Wat is je favoriete vakantiebestemming?
Ik heb echt al veel gereisd dus het is moeilijk om er eentje uit te kiezen! Ik herinner me bijvoorbeeld dat we in Venezuela heel veel leuke mensen ontmoet hebben en het land zelf was ook erg mooi. Mexico en Cuba vond ik fantastisch, de natuur, de auto’s, de ruïnes die zo immens groot zijn waar je dan als mens heel klein tegenover staat. Ik denk nog vaak terug aan Borneo. Thailand vond ik ook weer een zalige bestemming, de combinatie van de mensen en het eten en de gebouwen. Vorig jaar ben ik in Zanzibar geweest, dat was ook heel fijn. Het is er heel erg warm maar het was zo mooi, echt een paradijs. Vakantie is voor mij het moment om weg te dromen over alles wat ik nog wil doen en foto’s te nemen als inspiratie. Het geeft je het gevoel dat je vrij bent en dat is heel belangrijk!

Heb je een favoriete webshop of favoriete winkels en merken?
Ik vind bijvoorbeeld topvintage.nl een hele goede webshop, zeker qua service. Ze hebben mooie kleren van goede kwaliteit en betaalbare prijzen. Een winkel die ik echt aangenaam vind is een die we zelf vormgegeven hebben schoenen Reyskens: je kan er koffie drinken, tv kijken, schoenen kopen, kortom gewoon echt aangenaam winkelen. Maar ik ga ook graag winkelen bij Zara en H&M alsook kleinere winkeltjes. Als ik kijk naar de grote merken dan ben ik fan van Gucci, Vivienne Westwood, Diane Von Furstenberg, Marc Jacobs of kleine winkeltjes in Rome waar je handschoenen kan kopen.

Van al de plaatsen die je al bezocht wat was je favoriete shoppingstad?
Ik denk dat ik voor Rome kies, Milaan is ook leuk maar Rome is mooier en Milaan is meer een industriestad en niet zo gezellig. Nu naar New York zou ik ook graag nog eens terug gaan, ik ben er een aantal jaren geleden geweest en dat staat nu wel op nummer 1 om nog een keer naartoe te gaan om te gaan winkelen.

Als je huis in brand zou staan, welke 3 items neem je dan sowieso mee?
Tegenwoordig staat heel ons leven op de computer, je werk, foto’s dus dat zou ik allereerst mee naar buiten sleuren. En mijn kleren en schoenen wil ik eigenlijk ook meenemen! Een handtas of misschien een paar kunstwerken of een paar van mijn Afrikaanse maskers…Hopelijk kom ik nooit voor dit dilemma te staan!

Graag kiezen!
Winter of zomer? Zeer zeker voor de zomer!
Sneakers of high heels? Beiden
Zwart/wit of kleurrijk? Beiden
Latte macchiato of espresso? Cappuccino (!)
Restaurant of sushi at home? Beiden
Elle of Vogue? Vogue

Volg jij Brigitte al?
www.montagnalunga.be
Facebook

Twitter
Instagram
Behance
Pinterest

DEEL DIT BERICHT

MEER LIFESTYLE + INTERVIEWS